HAZRET-i
iBRAHiM
ve
GERÇEK BABASI
"EY ATEŞ; İBRAHİM'E KARŞI SERİN VE ZARARSIZ OL!.."
Enbiya; 9
ÂZER KİMDİR?
Bazı müfessirlere göre Âzer kelimesinin arapça karşılığı
"muhtı/günahkar" dır. Belki de Âzer, asıl isim değil Kur'ân-ı
Kerîm'in verdiği bir lakaptı. Nitekim asıl ismi Nahur'dur. Nahur, önceleri
babalarının yolunda, yani mümin idi. Nemrud tarafından taltif edilerek vezirlik
payesi verilince yoldan çıkmış ve putperestliğin yılmaz savunucularından
olmuştur.
O dönem Mezopotamyasında Kâbîle başkanları, bulundukları şehrin adına göre isim alabiliyorlardı. Nahur ismine, Asur ve Mari dökümanlarında şehir adı olarak rastlanmaktadır. Bu şehrin yeri tam olarak bilinmemektedir. Aynı şekilde İbrahim aleyhisselamın amcalarından Aran'ın adını Harran şehir adı olarak görmekteyiz. İbrahim aleyhisselamın öz babası olan Tareh ismine, Kuzey Suriye'de antik bir şehir olan Turahi adında rastlanır. İbrahim aleyhisselama ayak direyen dönemin hükümdarı Nemrud'un adına, Dicle nehrinin kenarında ve Musul'un karşısında yer alan Nimrud şehir adında rastlanır. Benzerlikler bununla da kalmaz; Hazreti İbrahim'in dedelerinden Seruy adına, Harran'ın batısındaki Sarugi/Suruç şehir adında, Peleg'e ise Habur nehrinin ağzındaki Felig adında rastlanır. Bu şehirlerin hepsi de Mezopotamya'nın kuzeyindedir. Buna bir de İbrahim aleyhisselamın Harran'a 44 km uzaklıktaki Urfa'da doğması eklenince bu bilgilerin tesadüf olmadığı ortaya çıkar. Bundan şu sonucu çıkarabiliriz. İbrahim aleyhisselamın bağlı olduğu aile sıradan bir aile değil, Kuzey Mezopotamya'da o dönemin en köklü ve kudretli ailelesiydi. Âzer'in Nemrud tarafından vezirlikle taltif edilmesinin sebebi de sahip olunan bu ailevi kudretti.
YAHÛDİ DEĞİLDİ
Kur'ânı Kerîm, İbrahim aleyhisselamın ne yahudi ne de hıristiyan olmadığını
buyurmaktadır. Aynı zamanda tarihi bir gerçeğe de atıf yapmaktadır. Zira; MÖ.
2000'li yıllarda bütün Kuzey Suriye'yi dolaşan İbrahim aleyhisselam zamanında
ne yahudilik vardı, ne de ibranice diye bir dil... Yahudilik terimi, MÖ. 6.
yüzyılda hahamlarca ortaya atılmıştır. İbranice ise, Hazret-i Süleyman'dan bile
çok sonraları MÖ. 900'lerden sonra oluşmaya başlamıştır. Sadece İbrahim
aleyhisselam değil, İsrâil tarihinin iki önemli ismi olan Hazret-i Davut ve
Hazret-i Süleyman bile bu dili konuşmamışlardı. Onlar, arapçanın bir kolu olan
aramiceyi konuşuyorlardı. İbrani terimi ise İbrahim aleyhisselamla çağdaş olan
Mısır dışındaki tüm topluluklara (asyalılara) verilen genel bir isimdi ki;
"öte yakanın insanı" anlamına gelmektedir.
MISIR HAYATI
İbrahim aleyhisselam, Harran'dan ayrıldıktan sonra Mısır'a hicret eder.
Beraberinde hanımı Sârâ ile kardeşinin oğlu Lût aleyhisselam vardır. Lût aleyhisselam
yarı yolda, Allahü tealanın emriyle peygamberlikle görevlendirildiği için
vazife yapacağı Filistin'de kalır. Hazret-i İbrahim, hanımıyla birlikte Mısır'a
giriş yapar. Dönemin Mısır meliki Hazret-i Sare'ye Mûsâllat olur. Fakat
vücuduna peşpeşe inen felçler sebebiyle ilişemez. Üstelik Hâcer isminde bir
genç kızı Sare'ye verir.
İbrahim aleyhisselamın Mısır'da geçirdiği günlerle ilgili Kur'ân-ı Kerîm'de her hangi bir kayıt yoktur. Ancak hadis-i şerifler bu konuda bizi aydınlatmaktadır. Kitab-ı Mukaddes'te ise ulu'l azm bir peygambere hiç yakışmayacak iftiralar ve sapıklıklar isnad edilmektedir ki bu satırlar ahiretlerini dünya nimetleri için satan şerefsiz yahudi din adamları tarafından Tevrat'a sokulmuştur.
Kaynaklar, İbrahim aleyhisselamın
Mısır'ın neresine indiğinden bahsetmezler. Ancak o dönemde Mısır dendiği zaman
Delta bölgesi anlaşılırdı. İbrahim aleyhisselamın yaşadığı MÖ. 2.000'li
yıllarda da Mısır idarecileri bu bölgede otururlardı. Bu dönemde Delta
bölgesinde yaşayan ilk hükümdar Amenemhat I'dir. Kendisi, Thebes şehrini
bırakıp Menfis'in 25 km. güneyinde kendisine askeri ve siyasi bir karargah
kurmuştu. Amenemhat I ve peşinden gelen oğlu Sesostris I, Amenemhat II ve
Sesostris II dönemleri, Mısır'ın en bereketli olduğu yıllardı. Bu da, Asya'dan
Mısır'a olan göçlerin en cazip olduğu bir devredir. Amenemhat I, Filistin ve
ötesinden gelecek tehditlere karşılık Deltanın doğusundaki sınır boyunca büyük
bir duvar inşa ettirmişti. Mısır'a göç edenler bu duvarın önünde sorguya
çekilip gözden geçirildikleri muhakkaktır. Belki böyle bir kontrol esnasında
Hazret-i Sare'nin güzelliği keşfedilerek hükümdara gönderilmişti. Bu hükümdar
kayıtlarda Sinan b. Ulvan olarak geçmektedir. Hükümdar, Sare'nin güzelliğine
meftun olur. Elde etmek için bir kaç kez teşebbüs etse de her seferinde
Hazret-i Sare'nin Allahü tealaya sığınması sonucu felç geçirir. Öyle ki nefes
alamaz duruma gelir. Düştüğü bu zilletten yine Hazret-i Sare'nin duası ile
kurtulur. Bunun üzerine Hazret-i Sare'yi serbest bırakarak kendisine Hâcer isimli
bir genç kızı hizmetçi olarak verir. Kaynaklarda Hâcer'in cariye olduğu
yazılıdır. Ancak İbrahim aleyhisselama eş, Hazret-i İsmail'e anne ve Efendimiz
Muhammed aleyhisselama nine olma şerefine kavuşan birisinin Mısır sarayında
alelade bir cariye olması düşünülemez. Nitekim; kaynakları taradığımızda bu
doğrultuda önemli ipuçlarına rastlayabiliriz. Bunlardan ilki, Hazret-i Hâcer'in
Mısır meliklerinden birisinin hanımı olduğu şeklindedir. Kocası bir baskın
neticesi öldürüldüğünde kendisi esir edilerek Sinan b. Ulvân'ın sarayına
alınır. İkinci ipucumuz ise Kitab-ı Mukaddes yorumcularından meşhur haham
Troyesli Salamon Ben İsaac'ın naklidir. Tekvin; 16/1'i tefsir ederken şöyle
yazmıştır; "Hâcer hükümdarın kızı idi. Hükümdar, Sare'de gördüğü bu harikuladelikler
karşısında; "Kızımın Sare'ye hizmetçi olması, başka bir evde hizmetçi
olmasından evladır." diyerek Hacer'i, Sare'nin hizmetine vermiştir."
Buna bir de Hazret-i Sârâ ve İbrahim aleyhisselamın, Kuzey Suriye'nin en
kudretli ailesine mensup olmaları da eklenince hükümdarın kızını güvenle teslim
etmesini daha iyi anlamış oluruz.