Ammâr bin
Yâser, ilk Müslümanların otuzuncusudur. Süheyb-i Rûmî ile birlikte, Dâr-ül
Erkam'da aynı vakitte Müslüman olmuşlardı. O zaman Peygamber efendimiz Dâr-ül
Erkam'da bulunuyordu. Ammâr bunu şöyle anlatıyor:
Bir gün Hz. Erkam'ın evinin önünde Hz. Süheyb bin Sinan'a rastladım. Ona
dedim ki:
- Burada ne yapıyorsun?
- Sen ne yapıyorsun?
- Ben içeri gireceğim ve Hz. Muhammed'in sözlerini dinleyip bildirdiği dîne
gireceğim. Müslüman olacağım.
- Ben de aynı maksatla buraya geldim.
İçeri beraber girdik
Böylece ikimiz beraber içeri
girdik. O sırada Peygamber efendimiz de orada bulunuyordu. Beraber Müslüman
olduk, akşama kadar orada kaldık. Akşamdan sonra evimize döndük.
İmâm-ı Mücâhid buyurdu ki:
- Mekke'de Müslüman olduğunu ilk açıklayan, önce Resûlullah sonra da Ebû
Bekir, Bilâl, Habbâb, Süheyb, Ammâr ve annesi Sümeyye hanımdır.
Peygamber efendimiz halkı açıktan îmâna çağırmaya başlayınca, müşrikler,
kimsesiz Müslümanlara ezâ ve cefâ etmeye başladılar. Ebû Tâlib hayatta iken,
putperestler. Resûl-i ekreme kötülükte bulunamazlardı. Eshâbdan tanınmış
kimselere de kavimlerinin himâyesi ve aşîretlerinin kalabalık oluşu
sebebiyle, istedikleri gibi ezâ ve cefâ edemezlerdi.
Ancak Müslümanların kimsesizlerini ve fakirlerini bulup, bunlara çeşit çeşit
azâb ile eziyet edip, türlü cefâlar ederlerdi. Bunların içinde en çok eziyet
görenler, Bilâl, Süheyb, Habbâb ve Ammâr bin Yâser'dir.
Müşrikler Ammâr'ı yalnız yakaladıkları zaman Ramda mevkiine, Mekke
kayalıklarına götürürler, elbiselerini çıkarıp, demir gömlek giydirirler,
günün sıcağında kızmış taşlarla dağlarlar, ba'zan da sırtını ateşle dağlar,
kızgın güneş altında aç ve susuz bırakıp derlerdi ki:
- Muhammed'in dîninden dön, Lat ve Uzzâya tap kurtul!
Ba'zan da kuyuya daldırıp boğmak isterlerdi. Onlar, bu dayanılmaz cefâlara
sabredip,
- Rabbim Allah, Peygamberim Muhammed aleyhisselâmdır,
diyerek İslâm dîninden dönmezlerdi.
Ebû Huzeyfe bin Mugîre, Ammâr'ın babası Yâser'in dostu olduğu ve sözleşme
gereğince yardım etmesi lâzım geldiği hâlde, o da müşriklerle bir olup, o
Müslüman âileye, arkalarına ateş yapıştırmak sûretiyle işkence yapıyordu.
Dilim dilim doğrasanız
Benî Mahzûm kabîlesinin
ileri gelenleri, Ammâr bin Yâser'in babasına ve vâlidesi Sümeyye'ye işkenceye
devâm edip, sıcak günde kuma gömerler ve üzerinde et pişecek kadar sıcak
taşları, gövdesine dizerlerdi. Sonra derlerdi ki:
- Lât ve Uzzâ, Muhammed'in dîninden iyidir deyin!
Bunun üzerine onlar da şöyle cevap verirlerdi:
- Derimizi yüzseniz, etimizi dilim dilim doğrasanız sizi dinlemeyiz.
Allahtan başka ilâh yoktur. Muhammed aleyhisselâm O'nun kulu ve
Peygamberidir.
Yine bir gün, Resûlullah efendimiz Bathâ denilen yerden geçerken, Yâser
âilesine işkence yapıldığını görüp çok üzüldüler. Hz. Yâser suâl etti:
- Yâ Resûlallah! Zamanımız hep böyle işkence ile mi geçecek?
Peygamber efendimiz de buyurdu ki:
- Sabrediniz ey Yâser âilesi! Sevininiz ey Ammâr âilesi! Hiç
şüphesiz, sizin mükâfât yeriniz Cennettir.
Ammâr bin Yâser'in, Kureyşli müşriklerden gördüğü işkence, dillere destân
olacak şekildedir. Bir defasında Ammâr Resûlullah efendimize gelerek hâlini
arz etti:
- Yâ Resûlallah! Müşriklerin bize yaptığı işkenceler son haddine vardı.
Resûlullah efendimiz onların bu hâlini biliyor ve onlar için üzülüyordu.
Buyurdu ki:
- Sabrediniz ey Yakzân'ın babası!
Sonra da şöyle duâ ettiler:
- Yâ Rabbî! Ammâr âilesinden hiç kimseye Cehennem azâbını tattırma.
Ey ateş, serin ol
Yine bir gün Mekke
müşrikleri Ammâr'a ateşle eziyet ve işkence ediyorlardı. Resûlullah efendimiz
orayı teşrif ettiler. Buyurdular ki:
- Ey ateş! İbrâhim'e (aleyhisselâm) olduğun gibi,
Ammâr'a da serin ve selâmet ol.
Daha sonra Ammâr, sırtını açtığında ateşin izi görünüyordu. Bu iz Resûlullah
efendimizin duâsından önce idi.
Yine güneşin çok yakıcı olduğu bir gündü. Güneş sanki bütün Mekke'yi yakmak
istiyordu. Toprağın üstünde ve altındaki bitkiler kavrulmuştu. Çöl ve taşlık
bölgeler, kızgın bir ekmek fırınını andırıyordu. Kureyşli Mahzumoğulları,
daha da kızgındılar!
Yâser ve hanımı Sümeyye'ye, yapmadık işkence bırakmadılar. Fakat bu Yemenli
Müslümanlar, onların bunca işkencelerine rağmen onların isteklerini yerine
getirmedi. Nihayet Yâser'i kızgın taşlar üzerine yatırdılar. Üzerindeki kısa
çöl elbisesini yırttılar.
Burası, Mekke'nin baştan başa taşlık ve çorak bir semtiydi. Hiç su
bulunmadığı için zalimler, burayı seçmişlerdi. Güneş en fazla bir saatte, her
insanı pişirebilirdi. Ama yere yatırılan Yemenli Müslüman, gülüyordu!
Putperest Mahzumoğulları, hırslarından çatlıyacak gibiydiler. Hepsi
kıpkırmızı olmuşlardı. Nihayet Yâser'in bir koluna, bir deve; öbür koluna,
başka bir deve bağladılar. Ayaklarına da, aynı şeyi yaptılar.
Sonra içlerinden, en dinsizi bağırdı:
- Hemen şimdi, İslâm dînini inkâr edeceksin!
Hz. Yâser:
- Allah birdir, O'ndan başka tapılacak ilâh yoktur. Muhammed aleyhisselâm,
Allahın Resûlüdür, diye haykırdı. Hâin müşrik, şiddetle üzerine doğru eğildi:
- O hâlde, hiç görülmedik şekilde, can vermeye hazırlan!
İşte o zaman, gerçekten, dünyada pek görülmemiş bir vahşet emri verildi.
Dağlar taşlar
tekrarladı
4 gaddar cellât, 4 deveyi
aynı anda; ellerindeki yanmış ağaçlarla dağladılar. Can havliyle, dört bir
yana koşuşan develer; Hz. Yâser'i, doğru Cennete uçurdular. Dağlar taşlar,
kurtlar kuşlar, yerlerdeki ve göklerdeki Melekler; aynı ilâhi kelimeyi
tekrarlıyorlardı:
- Lâ ilâhe illallah. Muhammedün Resûlullah.
Bu manzaraya, insan yüreği dayanır mı? Fakat Sümeyye Hâtun dayandı. Çünkü
kat'î olarak biliyordu ki; sevgili kocası Yâser şu anda, Cennet-i âlâdadır.
Bize doğru yolu
gösterdi
Yâser âilesinin ezâya ve bir musîbete uğramadığı gün, hemen hemen yok
gibiydi. Hz. Yâser'i ve oğlu Abdullah'ı, görülmedik şiddetli bir işkence ile
şehîd ettikten sonra, Sümeyye Hâtun İslâmın en büyük düşmanıyla karşılaştı.
Ebû Cehil sırıtarak dedi ki:
- İnandığın Allah, kocanı ölümden kurtaramadı!
Sümeyye Hâtun sükûnetle cevap verdi:
- Allah O'nu, Cennetine aldı. Kocamı; sizin gibi putlara, paraya ve dünyaya
tapınmaktan kurtardı. Allahü teâlânın Resûlü O'na ve bize doğru yolu
gösterdi. Ey Allah ve Resûlullah düşmanı! Sen git, kendi ahmaklığınla yaşa!
Kocaman kafanı, vücûdundan kopardıkları gün; içinde beyin olmadığı
anlaşılacaktır. Ama o zaman, ne fayda!
Ebû Cehil'in hakikaten, kocaman olan kafası kızdı ve bağırdı:
- Sus, ey Ebû Huzeyfe'nin kölesi! Benim gibi bir efendiye, bunları nasıl
söyliyebilirsin?
- Sen, köpekten de aşağılıksın! Çünkü kuduz köpekler bile; sizin yaptığınız
şekilde insan öldürmezler.
Ebû Cehil, elindeki kısa mızrakla oynuyordu. Birden onu, kadıncağıza
fırlattı. Sümeyye Hâtun oracıkta şehîd oldu. İslâm'da ilk şehîd olan
bunlardır. Ya'nî kadınlardan Sümeyye Hâtun, erkeklerden Hz. Yâser idi.
Hz. Ammâr'a da Mugireoğulları, böyle işkenceler yapmışlardı. Müşrikler yine
suya batırarak işkence yapmış oldukları bir sırada, Peygamberimiz Ammâr bin
Yâser'e rastlamıştı. Ammâr ağlıyordu. Kâinâtın efendisi mübârek elini, onun
gözlerinin üzerine sürdü ve buyurdu ki:
- Bir daha kâfirler seni yakalayıp suya batırırlar ve sana, şöyle
şöyle söyle, derler ve bu işkenceyi tekrarlarsa, onların söyletmek
istediklerini söyleyiver, işkenceden kurtul!
Mugireoğulları Ammâr'ı bir gün yakaladılar. Meymun kuyusunun içine
batırdılar.
- Sen Muhammed'i inkâr edip, putlarımıza dönünceye kadar seni bırakmıyacağız,
dediler.
Hz. Ammâr da, kâfirlerin dediklerini, kalbiyle kabûl etmediği hâlde diliyle
söyledi.
Îmân ile doludur
Resûl-i ekreme, "Ammâr
kâfir oldu" diye haber verildi. Resûlullah efendimiz buyurdu ki:
- Hâşâ! O kâfir olmaz. Baştan ayağa kadar îmândır ve eti ile derisi
arası îmân ile doludur.
Ammâr, küffâr elinden kurtulup, Resûlullahın yanına geldi. Kâfirlerin ezâ ve
cefâsından ağladı. Resûlullah efendimiz iki mübârek eliyle gözünün yaşını
sildi ve teselli buyurdu.
Bu hâdise üzerine, Nahl sûresinin; Kim Allaha küfrederse, onlara
şiddetli bir azâb vardır. Ancak kalbine îmân yerleşmiş olduğu hâlde küfür
kelimesini söylemeye zorlanıp, sâdece diliyle söyliyenler müstesnâ,
meâlindeki 106. âyet-i kerîmesi nâzil oldu.
Resûlullah sallallahü aleyhi ve sellem de Hz. Ammâr'a buyurdu ki:
- Müşrikler eziyet ederlerse yine böyle söyle.
Ammâr bin Yâser hazretleri, Mekke devrinde gördüğü işkenceler karşısında
Habeşistan'a hicret edenler arasında bulunmuştur. Bilâhare tekrar Mekke'ye
dönmüş, bir müddet orada kaldıktan sonra Medîne'ye göç ederek, Hz. Münzir bin
Abdülmübeşşir'in misâfiri olmuştur. Daha sonra Peygamber efendimiz onu,
Ensârdan Huzeyfe bin Yemân ile din kardeşi yapmıştır.
Hz. Ammâr, Medîne-i münevvereye gelince, Resûlullah için bir ibâdet ve
istirâhat yerinin gerekli olduğunu söyledi. İslâmda mescid yapılmasına ilk
teşebbüs eden o idi ve bu sâyede Kubâ mescidi yapıldı.
Çift kerpiç taşıyordu
Ammâr bin Yâser, Mescid-i
Nebevî'nin de yapımında bulundu. Mescid-i Nebevî'nin temeli atıldığında,
duvar yapılmak üzere kerpiç kestirilmişti. Kuruyan kerpiçler, bulundukları
yerden mescid arsasına Eshâb-ı kirâmın sırtlarında taşınıyordu. Herkes birer
birer taşırken, Hz. Ammâr büyük fedâkârlık gösterip;
- Biri kendim, biri Resûlullah için, diye iki kerpiç getiriyordu ve diliyle
de;
- Biz Müslümanlar mescidler inşâ ederiz, diyordu.
Peygamber efendimiz Ammâr'ın yanına geldi ve mübârek eliyle arkasını sığadı
ve buyurdu ki:
- Ey Sümeyye'nin oğlu! Senin iki ecrin, sevâbın, başkalarının bir
ecri var. Senin, dünyada en son azığın, rızkın da bir içim süttür.
Hz. Ebû Sa'îd Hudrî der ki:
- Biz kerpici birer birer taşırdık. Ammâr ise, ikişer ikişer taşırdı.
Resûlullah efendimiz, Ammâr'ı böyle üzeri toz toprak içinde görünce, onun
üzerindeki tozları silkeleyerek:
- Vah Ammâr! Vah Ammâr! Onu bâgîler öldürecektir, diye haber
verdi.
Ammâr bin Yâser, Bedir başta olmak üzere, Uhud, Hendek ve Tebük gazâsı dâhil,
Resûlullah efendimizin bütün gazâlarına katıldı. Her savaşta şecâat ve
cesâretiyle tanındı. Resûlullahın yanından hiç ayrılmadı.
Bedir günü, hâin Ebû Cehil'in koca kafası; iki mücâhîd tarafından kesildi. O
zaman Sevgili Peygamberimiz, Hz. Ammâr'a buyurdu ki:
- Allah teâlâ, anacığının katilini öldürdü.
Cennet ilerde!..
Resûlullah efendimizin
vefâtından sonra, Hz. Ebû Bekir devrinde yapılan savaşlarda da aynı şecâat ve
cesâretle döğüştü. Abdullah bin Ömer der ki:
- Yemâme'de mürtedlere karşı saldıran eşsiz bir yiğit gördüm. Düşman
saflarını yerle bir ediyor, bir taraftan kılıç sallıyor, diğer yandan söyle
söylüyordu:
"Bizim Peygamberimiz, Muhammed-ül Emîn'dir. Peygamberlerin sonuncusudur.
Ondan sonra, Peygamber gelmiyecektir. Aksini söyliyenlerin hepsi, yalancı
sahtekârdırlar."
Bu sözleri, Müseylemet-ül Kezzab taraftarlarını bile ikna ediyordu. Tam
sırada, hızlı bir kılıç darbesi, başucunda vızıldadı. Keskin demir, bir
kulağını kesti. Akan kanları, eliyle durdurmaya çalışıyordu. Bir yandan da
"Cennet ilerde!.. Cennet ilerde!" diye haykırıyor, mücâhidleri aşka
getiriyordu. Sanki, şehîd ana ve babasını görüyor gibi, savaşıyordu. Yalancı
Müseyleme de, yalancılar ordusu da kısa zamanda; darmadağın oldular.
Ammâr bin Yâser, Hz. Ömer devrinde Kûfe vâliliğine tâyin olundu. Halîfe,
tâyin emrinde Kûfelilere şöyle yazdı:
- Size Ammâr bin Yâser'i vâli, İbni Mes'ûd'u öğretmen ve yardımcı olarak
ta'yin ettim. Bunların ikisi de Eshâb-ı kirâmın seçilmişlerindendir. İkisi de
Bedir harbinde bulunmuşlardır. Onları dinleyip, itâat ediniz.
Sevinmedim ki üzüleyim
Hz. Ammâr, Kûfe'yi bir sene
dokuz ay mükemmel bir şekilde idâre etti. Halîfe Hz. Ömer, Ammâr'ı Medîne'ye
çağırdığında, ona sordu:
- Üzüldün mü?
- Vâliliğe ta'yin olunduğumda sevinmedim ki, alındığım zaman üzüleyim.
Hz. Osman devrinde, fitne ve karışıklıklar başladığında, halîfe bunun
sebebini öğrenmek için Ammâr'ı, Mısır'a gönderdi. Bu büyük sahâbî, fitne ve
fesâdı ortadan kaldırmak için çok gayret etti.
Daha sonra Sıffîn muhârebesine katıldı. Savaş esnasında yanındakilere sordu:
- İçecek, bir şeyimiz var mı?
Kırmızı halkalı kap içinde, süt getirdiler. Bunu gören, Ammâr bin Yâser dedi
ki:
- Allah Resûlünü, tasdik ederim, doğrularım! Yıllarca önce bize, böyle bir
kaptan içeceğim sütün, benim dünyadaki son rızkım olacağını buyurmuştu.
Sonra sütü, Besmeleyle son damlasına kadar içti. Allaha hamd etti.
Ammâr bu savaşta 94 yaşında şehîd oldu. Hz. Ali, Ammâr bin Yâser'in şehîd
olduğunu öğrenince, çok üzüldü buyurdu ki:
- Allahü teâlâ Ammâr'a rahmet eylesin. O, Resûlullahın etrafında birkaç kişi
varken Müslüman olmuştu. Kendisi hiç şüphesiz magfirete kavuşacaktır. Çünkü
Allahü teâlânın Resûlü, Ammâr âilesini Allahın magfiretiyle müjdelemişti.
Cenâze namazını bizzat kendisi kıldırdı ve elbisesiyle, yıkanmadan Kûfe
kabristanlığına defnedildi.
Ammâr bin Yâser, ahlâken yüksek bir zâttı. Az konuşur, çok kerre hüzünlü ve kederli
olurdu. Son derece doğru ve hakka riâyetkâr idi. Zühd ve takvâ sahibi olup
sâde yaşardı. Gâyet belîğ (açık) ve veciz bir hitâbete sahipti. Namazına çok
dikkat ederdi.
Ammâr bin Yâser, hadîs-i şerîfleri en doğru bilenler arasında sayılmaktadır.
Şöhretini; dünyaya düşkün olmamasına ve harâmlardan sakınmasına, insanlar
üzerinde bıraktığı i'timâda, da'vâsına sadâkatle bağlılığına borçludur.
Cennet üç kişiyi arzû
eder
Hz. Ammâr hadîs-i şerîflerle
medholundu:
"Cennet üç kişiyi şiddetle arzû eder. Bunlar; Ali, Ammâr ve
Selmân'dır."
"Ammâr'a düşman olana, Allahü teâlâ düşman olur. Ona buğzedene,
Allahü teâlâ buğzeder."
Ebû Vâil şöyle anlattı:
Ammâr bin Yâser bize kısa bir hutbe okudu. Hutbeyi okuyup, indikten sonra
kendisine; hutbeyi gâyet kısa okuduğunu söyledik. Bunun üzerine şöyle dedi:
- Resûlullah efendimizin, "Bir kimsenin namazının uzun, hutbenin
kısa olması, onun fıkıh bildiğine alâmettir. Namazı uzun, hutbeyi kısa
yapınız" buyurduğunu duydum.
|