İbn Mâce
Kutub-i Sitte'den kabul edilen
"es-Sünen" isimli eserin müellifi. Hicri üçüncü yüzyilin önde gelen
hadis hafizlarindandir. Ismi; Ebû Abdullah Muhammed b. Yezid b. Mâce el-Kazvim,
Mevla Rabîa.
Ibn Mâce adiyla meshur olan müellifin
adinin menseî ihtilaflidir. Bir rivayete göre Mâce dedesinin ismidir. Tercih
edilen görüse göre Mâce babasinin ismidir. Kelime farsça kökenlidir. Firûzâbâdî
Kamusunda Mâce'nin babasina ait bir lakap oldugunu söylemistir.
Ibn Mâce'nin isminin okunusu
hadisçiler arasinda ihtilafli bir konudur. Bazilari Ibn Mâceh seklinde
okumuslar. Bazi hadisçiler de Ibn Mâcete sekliyle söylemislerdir. Türkçe'de
kelimenin sonundaki yuvarlak te harfi okunmadigindan dilimizde bu hadisçinin
ismi Ibn Mâce olarak meshur olmustur.
Ibn Mâce Kazvîn sehrinde H. 209
yilinda dünyaya gelmistir. H. 273 yilinda Ramazan'in bitimine sekiz gün kala
Pazartesi günü vefat etmistir.
Ibn Mâce dönemin önde gelen
hadisçilerinden ders okumus ve hadis dinlemistir. O'nun hocalari arasinda sunlari
sayabiliriz: Muhammed b. Abdillah b. Numeyr, Abdullah b. El-Muaviye, Hisa m b.
Ammâr, Dâvud b. Ruseyd, Ebûbekir b. Ebi Seybe, Ibrahim b. el-Münzir el-Hazâmî.
Bu saydigimiz âlimler dönemin meshur hadisçileri Ibn Mâce'nin önemli
hocalaridir. Ibn Mâce'nin hadis aldigi seyhlerin sayisi ise daha fazladir.
Talebeleri arasinda su hadisçileri sayabiliriz: Muhammed b. Isa el-Ebherî,
Ebû'l-Hasan el-Kattân, Süleyman b. Yezîd el-Kazvînî, Ahmed b. Ibrahim
el-Kazvînî, Ishâk b. Muhammed el-Kazvinî. Bu talebeler Ibn Mâce'nin yüzlerce
talebesinden birkaç tanesidir (Zehebî, Tezkiretü'l-Huffâz, II, 183).
Dönemin Ilmî gelenegine uygun
olarak Ibn Mâce çesitli beldelere ilim seyahatlari (rihle) yapmistir. Irak,
Basra, Kûfe, Bagdad, Mekke, Sam, Misir ve Rey beldelerini hadis Ilmini ögrenmek
ve hadis yazmak için dolasmistir. Bu sehirlerdeki meshur hadisçilerle ve büyük
âlimlerle görüsmüs, onlardan ilim almistir. Ibn Hallikân O'nun hakkinda
"hadis Ilminde imâm ve hadis ilimleri ile ilgili bütün disiplinlerde
otorite sahibiydi" demistir (Ibn Hallikân, Vefâyâtu'l-A'yân, III, 407).
Ibn Mâce'nin tefsir ve tarih
ilimlerinde de genis bilgisi vardir. Kur'ân tefsiri ile ilgili bir eseri ve
güzel bir tarih kitabi vardir (Ebü'l-Ferec Ibnu'l Cevzî, el-Muntazam, V, 90).
Sünen-i Ibn Mâce
Ibn Mâce'nin Sünen'i diger sünenler
arasinda tertibinin güzelligi ve zevâidinin çoklugu ile temâyuz etmistir. Ibn
Mâce'nin en önemli meshur eseridir. Bu eserde hadisler fikih bablarina göre
tertip edilmistir. Eserin mukaddime bölümünde ise sünnete ittibanin önemi
bidat'tan sakinmanin geregi ve bu meselelere tealluk eden konularla ilgili
hadisler bir araya getirIlmistir. Bundan dolayi da "Sünen" grubundan
kabul edIlmistir.
Ibn Mâce bu eserini telif ettiginde
dönemin büyük hadis tenkitçisi Ebû Zur'a er-Razî'ye sunmustur. Ebû Zur'a Sünen
hakkinda sunlari söylemistir: "Bu kitap halkin eline geçerse mevcut hadis
kitaplarinin çogunun yerini alacagini zannediyorum" Ibn Mâce'nin
eserindeki zayif hadisler için Ebû Zur'a "isnadi zayif olan hadIsleri n
otuzu geçmeyecegini ümit ediyorum" demistir.
Ibn Mâce'nin Sünen'inde 37 kitap,
1515 bab ve 4341 hadis vardir. Bu rakam Sünen'in M. Fuâd Abdulbakî'nin tahkîki
ile basilan baskisindaki rakamlamaya göredir. Sünen'de bulunan hadIsleri n 3002
tanesi Kütüb-i Sitte'nin diger bes kitabinda mevcuttur. Bu bes eserde
bulunmayip yalniz Ibn Mâce'nin eserinde bulunan zevâid'in miktari 1339'dur. Bu
hadIsleri n sihhat derecesi de söyle tesbit edIlmistir. Ricali sika ve isnâdi
hasen olanlar 199 tane, isnadi zayif olanlar 613 tanedir. Münker, mekzûb veya
isnadi çok fazla olmasi Sünen'in degerini artirmaktadir. Belki de Dârimî (ö.
255)'nin eserinin yerine Kütüb-i Sitte'nin altinci kitabi olmasinin en büyük
sebebi Ibn Mâce'nin Sünen'indeki bu diger bes hadis kitabinda bulunmayan
hadIsleri n sayisinin çoklugudur.
Ibn Mâce'nin eserini Kütüb-i
Sitte'den Ilk kabul eden Imam Muhammed b. Tâhir el-Makdisîdir. Makdisî
"Surutu'l-Eimmeti's-Sitte" isimli eserinde altinci eser olarak Ibn
Mâce'nin eserini almis ve bu dönemden sonra bu sekilde yayginlasmistir. Zehebî
Ibn Mâce'nin eseri hakkinda "güzel bir kitaptir. Vâhi hadIsleri onun
güzelligini gidermese daha iyi olurdu. Ancak bunlar da fazla degildir"
(Zehebî, a.g.e, II, 189).
Sünen'in meshur ravileri sunlardir:
Ebu'l-Hasan el-Kattân, Süleyman b. Yezid, Ebû Ca'fer Muhammed b. Isa ve Ebû
Bekr Hâmid el-Eherî'dir.
Kaynak: Samil Islam absiklopedisi